Koi

In Tomorrow Hid Yesterday

Koi er et ferskt ungt svensk band og (som kan velge å tolke ut av tittelen) kombinerer de influenser fra «klassisk» prog med et moderne uttrykk, noe de gjør med både innsikt og dyktighet. De har blitt sammenlignet med både Porcupine Tree og Pineapple Thief, og det er såvisst mange fellestrekk å spore, men Koi har påmange måter et mer rendyrket «prog»-sound – bevisst eller ikke. De maler tunge, tidvis dystre lydbilder kreert av gitarer og keyboards, de arrangerer låtene både med øre for detaljer og med stor dynamisk spennvidde.

Gitaristene Patrik Andersson og Eemu Ranta har skrevet hovedtyngden av materialet og de fyller albumet med melodisk eleganse og kompositoriske overraskelser. De omskaper «nynnbare» melodier til små progressive mesterverk gjennom å ta i bruk alle sjangerens virkemidler. Likevel står de gode melodiene fram. Der hvor mange av deres likesinnede roter seg bort i instrumental ekstravaganse og arrangementsmessig overdådighet o glemmer at basisen må være en godt skrevet låt, klarer Koi å la disse ingrediensene være likeverdige og derigjennom skape et album som både imponerer ved første gangs lytting – og samtidig servere et låtmateriale som fester seg og frister til my utforsking. I så måte kan det være fristende å sammenligne dem med landsmennene Carptree som har den samme egenskapen og som også befinner seg innenfor omtrentlig det samme musikalske landskapet.

In Tomorrow Hid Yesterday er et imponerende debutalbum fra et band det skal bli spennende å følge videre.